torsdag den 3. januar 2013

Nyt år - so what!!!

Et nyt år- so what!!!

Hvorfor er det at så mange mennesker har travlt med at efterrationalisere på året der gik, når vi nærmer os 31. december? Og ikke mindst har så stort et iver for at finde på ligegyldige nytårsfortsætter? Hvorfor skal der et årsskifte til, før at folk gider at hanke op i dem selv for at bryde nogle dårlige vaner eller ligende?

Nu tænker du måske, at københavneren er blevet gammel og gnaven hen over julen, eller at han måske er misundelig over han ikke selv har nogen nytårsfortsætter..
Men nej, svaret er noget helt andet. For det første begriber jeg ikke, at man laver en aftale med sig selv, og dernæst bryder den.

Ikke at det aldrig er sket for mig selv, men hvor mange gange har man ikke hørt de samme mennesker sige, “nu skal jeg stoppe med at ryge” eller “nu må jeg også tabe mig”. Resultatet er, at man som lytter til sidst bare siger “ja ja” med et dybt sarkastisk toneleje. Og i en eller anden grad mister en snært af respekt for dem. Noget man egentlig burde konfrontere personen med. Det må på et eller andet plan også være et nederlag for dem selv.

For det andet forstår jeg ikke, at der skal et årsskifte til, før man gider at tage sig sammen. Jo bevares, det kan kaldes en ny begyndelse sådan et årsskifte, men det gamle ordsprog med at “i dag er første dag i resten af dit liv” passer perfekt her. Hvorfor starte med en markant positiv ændring i dit liv d. 31 december, når du kan gøre det d. 29 december?

Højest sandsynlig for at vinde tid. Man kan ikke overskue de sideeffekter den respektive beslutning medfører. Og ved at klistre det sammen til et nytårsforsæt bliver “offentliggørelsen” af det brudte forsæt også nemmere at fortælle omverdenen, da nytårsfortsætter i dag generelt set er en stående joke. “Hø hø, ja jeg holdt mit løfte indtil 1. januar kl. 14:15, jeg prøver igen næste år”.

Så må du hellere lade være med at lave et nytårsforsæt, hvis du allerede ved, at du ikke kan holde det. Hvordan opfatter du folk, der ikke overholder aftaler; og så i dette tilfælde aftaler med dem selv? Nej, nok ikke særlig slagkraftige og karismatiske.

Sagen er den, at beslutninger former dit liv. Det er dem, der kan ændre dit liv på et splitsekund. Dem som kan være første skridt imod en bedre fremtid. Beslutninger er essentielle i forhold til at forme din egen skæbne...så hvorfor vente?

Men hvordan sørger man for at det givne løfte eller aftale med sig selv bliver holdt? Du skal ganske enkelt være fuldstændigt dedikeret til det - der må ikke eksistere anden udvej end opnåelse af målet for dig. Du skal bevidstgøre hvad “worst case” bliver, hvis du IKKE når målet. Fx. ved at kvitte smøgerne, så er døden i værste fald udfaldet, hvis du ikke får lagt dem på hylden.

Lad mig runde af med at sige, at hvis det nye år bliver katalysatoren for dig, til at du kan fastholde en beslutning/forsæt - så ikke et ondt ord herfra. Men min pointe er bare, at der er ingen grund til at vente 360 dage, hvis du allerede nu har lokaliseret et område i dit liv, du vil lave om på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar